Jag slutade sova - så jag gjorde allt jag kunde.

I början av juli slutade jag sova. Jag sov allt sämre och vissa nätter var jag vaken hela natten. Hela natten. Alla vet ju hur det är att vrida sig hela nätter och vakna av klockan och undra om man alls har somnat, men i juli började jag ha HELA nätter där jag var HELT vaken. Som att dygna var och varannan dag. Jag led väldigt av det.

När det började bli slutet av juli började jag få ångest inför sänggående: skulle jag få sova lite inatt? Skulle jag vara vaken hela natten? Skulle jag vakna fjorton gånger och aldrig riktigt komma till ro? Vad skulle jag göra för att ha bäst chans att sova? Började jag inte bli lite trött nu? 

Med sådana tankar i huvudet kan ni ju föreställa er ungefär hur gott jag sov. Jag gjorde ju bara saken värre, men det gick inte att styra. Till viss del går det fortfarande inte att styra, men jag HAR skapat nya sömnrutiner som är jättetrevliga. Mina vaknätter tycker jag är mycket mindre panikartade och jag vågar lita på att kroppen kommer fixa så att den får den sömn den behöver så småningom.
 
Här från en helgmorgon då jag valde att ligga kvar och se film i sängen ↑ ajabaja!
 
Jag är av den åsikten att har man inte testat allt så kan man inte ge upp. Har man inte ändrat något, har man då verkligen "rätt" att klaga? Det finns människor som lider av och klagar på sömnbrist, men ÄNDÅ dricker vin på vardag och dricker kaffe klockan 20. Då är ju frågan hur motiverad man verkligen är att få sova.
 
Jag saknar de dagar jag brukade gå och lägga mig och sova helt oreflekterat, men till dess gör jag min rutin för att ge mig själv trevliga förutsättningar. För om jag ändå ligger vaken vet jag åtminstone att jag har avrundat dagen med att vara riktigt snäll mot mig själv. Det är gott.
|
#1 - Netti Starby:

Fy vilken jobbig tid du hade när du inte kunde sova och vad länge du hade det. Skönt att det går nu åt rätt håll och att du har hittat bra rutiner. Sömnen är verkligen viktig. Kramis <3

Svar: Jag tycker att paniken kring sömnbristen var nästan det värsta. Nu har den paniken lagt sig! Även om sömnen fortfarande trasslar :)
ajlimuller.se

#2 - sara:

Nej vad tråkigt det låter, sover själv dåligt i perioder och det är ju så jobbigt! Hoppas det snart vänder för dig så du får börja sova gott igen! :)

Ha en fin torsdag :)

Svar: Tack så mycket, du också :D
ajlimuller.se

#3 - petra:

Dela gärna med dig av tipsen:) så irretarande att ligga vaken och man blir så stressad när man inte kommer till ro,själv tar jag alltid magnesium innan sängdags och tycker det har hjälpt kroppen att slappna av,kram

Svar: Jag är rädd att mina tips inte ännu har hjälpt mig mot sömnen, men det har hjälpt mig mot ångesten INFÖR att sova och det är en jättevinst :) Magnesium har jag inte testat, tack för tipset!
ajlimuller.se

#4 - Enna:

En sådan ångest för natten är så jobbig, det har jag också haft ibland <3

Svar: Ja, visst är det stöööööörande, och logiskt vet man att man bara lägger krokben för sig själv och ämdå går det inte att tänka rimligt!
ajlimuller.se

#5 - Johanna Utterberg:

Känner att jag verkligen inte kan relatera för är den som allt som oftast somnar bara jag lägger huvudet på kudden. xD Men hoppas allt är bättre nu och tror att du har helt rätt inställning, man måste prova att ändra allt så man vet vad som funkar för en själv. :)

Svar: Jag är glad att du inte kan relatera!!! För jag har varit en sovande unge och ungdom och vuxen fram till i somras, då det bara tog TVÄRSTOPP och jag får inte för mitt liv ordning på skiten! Det är piss! Men!! Jag gör allt jag kan :D
ajlimuller.se

#6 - Anonym:

Känner igen mig så mycket. Jag har sovit så fruktansvärt dåligt så länge jag kan minnas. Så många nätter jag varit vaken. Så många nätter jag fått panikångest för att jag inte kunnat somna. Så många filmer och serier jag gått igenom på nätterna. Nätterna har nästan alltid varit min värsta fiende.

Sen några år tillbaka tar jag mediciner för sömnen, och de hjälpte ett tag, men kroppen har vant sig vid medicinen och jag får inte höja den och nu är jag tillbaka på att jag inte sover mer än 2-3 timmar sammanlagt. Har testat mindfulness, meditation, ljud av vågor, mysbelysning, ljudbok… känns omöjligt.

Svar: jag jobbar inte. Jag har varit sjukskriven i ett par år och nu gått på olika program för att kunna komma ut i arbetslivet. 😊

Svar: Hoppas att du blir frisk och får tillbaka din arbetsförmåga. Jag hejar på dig! Kanske, när du blir frisk, rättar sömnen till sig också. Jag hoppas verkligen att det blir så, för sömnbrist kan ju också göra en väldigt sjuk.
ajlimuller.se

#7 - T’:

Det var jag som skrev den förra kommentaren som råkade bli anonym.

#8 - T’:

Det var jag som skrev den förra kommentaren som råkade bli anonym.

#9 - Carolina:

Vad besvärligt, sömnbrist är då inte att leka med :(
Jag hoppas att dina nya mysiga/trevliga sovrutiner kommer medföra att du får någon blund om natten <3
Kram

Svar: Ja men det gör det, många fler blundar i alla fall, och ingen sådan där "inför-att-sova-ångest"!
ajlimuller.se

#10 - Kort:

När jag var mitt uppe i stressen och hade problem med att somna för tankarna gled iväg till jobbet, då började jag lyssna på ljudböcker... Då tog det mig inte mer än högst 30 minuter att somna... Jag kom direkt in i boken och i mörkret levde man sig in i den... I 17 år har jag lyssnat på ljudböcker och lägger mig med glädje för jag får fortsätta lyssna.. Kram

Svar: Jag lyssnar också på ljudböcker!! :D Jag somnar dock inte av dem, men jag har i alla fall väldigt trevligt under sömnlösheten och får utforska nya universum och nya karaktärer :)
ajlimuller.se

Kommentera här